5 Cara Kembali Slim Selepas Bersalin

1. Penyusuan susu ibu


Ramai wanita yang melahirkan anak sentiasa berusaha untuk menghilangan berat badanmereka. Apa yang pastisecara amnya ramai wanita tidak menyedari hakikat bahawa menyusukan bayi bukan sahaja dapat membantu menyediakan bayi dengan vitamin dan nutrien penting, tetapi juga boleh membantu dalam proses mengurangkan berat badan mereka selepas bersalin.

Sebagai contoh, secara purata ibu akan menggunakan antara 500 kalori dan 800 kalori sehari bagi menghasilkan susu untuk bayi. Bukan sahaja bayi akan menerima kesihatan dan pemakanan yang ia perlu, tetapi ia juga membolehkan seorang wanita mengurangkan lemak badan merekadengan  lebih  cepat.

Sebelum ini ramai yang mengatakan, ia lebih mudah hanya pergi ke gim dan mengurangkansejumlah makanan yang diperlukan adalah jalan yang paling mudah untuk mengurangkan berat badan. Secara hakikatnya, ia bukanlah pilihan yang praktikal bagi para ibu-ibu yang baru melahirkan anak. Ini kerana terdapat banyak tanggungjawab lain yang memerlukan banyak fokus dan juga usaha setelah kelahiran anak.


Tidak menjadi kesalahan dengan mencuba untuk makan makanan yang sihat dan juga melibatkan diri dalam beberapa jenis senaman yang asas. Walau bagaimanapun, apa yang ingin ditekan bahawa menyusukan bayi benar-benar boleh membantu usaha para wanita yang baru melahirkan bayi untuk mengurangkan berat badan mereka. Ingat, seperti yang telah dinyatakan sebentar tadi, antara 500 kalori sehingga 800 kalori sehari digunakan oleh para ibu bagi menghasilkan susu untukpenyusuan bayi mereka.

Seringkali juga para wanita hamil akan berinteraksi antara merekabagi pelbagai masalah mahupun cabaran baik semasa mengandung mahupun selepas bersalin. Salah satu masalah atau cabaran tersebut adalah mengurangkan berat badanselepas proses kehamilan. Proses ini akan lebih cepat dan senang apabila para wanita dapat berkomunikasi serta juga bimbangan antara rakan wanita hamil yang lain.

Dalam hal ini, menyusukan bayi adalah cara yang menakjubkan kerana dia benar-benar tidak memerlukan apa-apa usaha tambahan. Ia hanya sesuatu yang semula jadi berlaku. Di samping menyusukan bayi, mengamalkan senaman ringkas seperti berjalan perlahan dan kekalkan usaha untuk makan makanan rendah lemak akanmenampakkan satu perubahan. Seperti biasa, jika ragu-ragu, berjumpa dengan doktor anda untuk memastikan bahawa apa yang anda lakukan adalah terbaik untuk kesihatan anda serta bayi anda.

 2. Minum Banyak Air

Minum banyak air adalah salah satu cara lagi yang boleh membantu untuk mengurangkan berat badan seorang ibu selepas bersalin. Bagaimana ini boleh terjadi? Dan secararealitinya, bagaimana masalah mengurangkan berat badan ini bolehberlaku dengan menggunakan kaedah ini? Mari kita menggali ke dalam isu ini.

Perkara pertama, anda perlu memahami bahawa air tidak mempunyai kalori. Kita tidak bercakap tentang air yang istimewa yang mungkin anda beli di kedai runcit yang mengandungi gula atau bahan tambahan yang mengandungi kalori. Air yang kita merujuk kepada air asas yang datang terus dari paip.

Anda mungkin tertanya-tanya mengapa ia penting sedangkan air tidak mempunyai kalori. Sekarang anda renung dan fikir tentang perkara ini, kita semua perlu minum sesuatu. Mengapa minum minuman yang mengandungi kalori jika matlamat anda ialah untuk mengurangkan berat badan? Kebanyakan kajian perubatan telah dinyatakan bahawa majoriti besar orang akan terhidratan kerana kehilangan airmaka dengan itu mereka perlu minum air. Anda tidak perlu minum soda manis untuk menjadi terhidrat.

Ini menimbulkan persoalan sama betul atau tidak soda diet adalah alternatif yang sesuai untuk air. Lagipun, jumlah kalori yang terkandung dalam minuman diet boleh dikatakan rendah. Apa yang anda perlu ingat bahawa banyak ahli sains telah membuat kajian bahawa badan anda tidak akan mendatangkan kesandan juga masalah yang berkaitan dengan berat badan yang berlebihan apabila anda minum air. Di samping itu, terdapat banyak pemanis tiruan yang digunakan dalam pelbagai jenis minuman ringan. Ini boleh memberi kesan negatif pada bayi anda  sedang menyusukan bayi.

Minum air sahaja tidak mencukupi. Anda perlu juga memastikan bahawa anda mempunyai gaya hidup yang dapat membantu anda untuk mengurangkan berat badan dan mengekalkannya. Memandangkan hakikat bahawa anda adalah seorang ibu yang agak baru, ia mungkin tidak benar-benar praktikal untuk anda menghabiskan banyak masa di gimnasium atau jika tidak berhati-hati dengan diet yang sangat terperinci. Walau bagaimanapun, ia benar-benar membantu jika anda boleh melakukan sedikit senaman setiap hari. Ini boleh memberi kesan dramatik kepada keupayaan anda untuk mengurangkan berat badan bersama-sama dengan minum air yang banyak dan makan bahagian yang munasabah.

Dalam analisis terakhir, wanita yang berminat dalam mengurangkan berat badan selepas bersalin perlu mengambil pendekatan multidimensi untuk menyelesaikan masalah tersebut. Ini termasuk minum air yang banyak, senaman, dan makan dengan baik. Dengan melakukan semua perkara ini akan menghasilkan keputusan yang luar biasa.

3. Makanan Seimbang

Seterusnya, ramai wanita yang berminat untuk mengurangkan berat badan selepas bersalin kadang-kadang akan membuat kesilapan dimana mengurangkan  jumlah makanan yang mereka makan dengan cara yang tidak sihat. Dalam erti kata lain, ia sebenarnya tidak boleh secara drastikmengurangkan makanan jika anda benar-benar berminat untuk mengurangkan berat badan.

Sebab mengapa ini boleh menjadi masalah adalah kerana tubuh anda secara automatik akan mengesan bahawa suatu amaun yang luar biasa yang lebih rendah kalori yang dimakan. Ini biasanya akan mengakibatkan situasi di mana metabolisme anda akan melambatkan. Pada dasarnya, badan anda menjadi jauh lebih cekap mampu untuk memproses kalori yang anda lakukan makan dan menghadkan jumlah kalori yang dibakar sepanjang hari.

Apakah dengan ini  bermakna para ibu yang lepas bersalin tidak akan mengalami penurunan berat badan seperti mana yang mereka menjangkakan. Dengan mengurangkan terlalu banyak pada jumlah makanan yang dimakan, seorang wanita yang baru melahirkan anak bukan sahaja boleh berpotensi memberi kesan kepada kesihatan bayi –dengan menganggap dia menyusu bayi - tetapi ia juga menyebabkan situasi di mana badannya tidak akan kembali sepertimana berat yang dia mahukan.

Kelemahan lain berkaitan dengan pengurangan jumlah kalori yang anda ambik termasuk rasa letih, mudah tersinggung, dan tidak mempunyai tenaga untuk melakukan sesuatu. Ini juga termasuk tidak mempunyai jumlah tenaga yang mencukupi untuk turut serta dalam apa jua senaman dimana semua pakar kesihatan bersetuju ia sangat bermanfaat untuk mengurangkan berat badan.

Penyelesaian sebenar dalam situasi seperti ini adalah untuk memastikan apa yanganda makan. Ini tidak pula bermaksudmembenarkankamu  boleh memakan  makanan ringan atau sebaliknya yang memudaratkan diri sendiri dengan kuantiti yang besar dimana makanan tersebut tidak mempunyai apa-apa yang boleh memastikan bahawa anda mendapat kalori yang mencukupi, vitamin,dan mineral. Idea di sini adalah untuk pemahaman kepada diri anda dengan kalori yang anda perlukan dan mengawal kalori yang berlebihan.

Akhir sekali, pastikan bahawa anda terlibat dalam beberapa jenis senaman secara tetap. Cara yang paling mudah adalah berjalan. Ada juga sebahagian ibu-ibu yang baru menyedari bahawa menyusu bayi juga boleh membantu membakar sehingga 800 kalori setiap hari. Makan dengan baik, lakukan senaman, dan amalkan menyusu bayi anda. Semua perkara-perkara ini akan membantu anda mengurangkan berat badan  selepas bersalin.

4. Yoga panas

Saya pasti anda akan terkejut bukan! Walau bagaimanapun, adakah anda tahu bahawa melakukan yoga panas selepas mengandung bukan sahaja boleh membantu meningkatkan prospek psikologi anda, tetapi boleh memberi banyak manfaat kesihatan fizikal yang positif . Antara manfaat kesihatan yang positif  termasuk membakar lemak dan mengurangkan berat badan.

Seperti yang anda tahu atau mungkin juga tidak tahu, bikram yoga - yang juga dikenali sebagai yoga panas - adalah jenis yoga yang biasanya terlibat dalam persekitaran yang sangat panas. Secara asasnya, apabila kita bercakap mengenai yoga kita bercakap mengenai siri pergerakan yang membantu tubuh untuk mencapai ketenangan dalaman yang boleh membantu baik untuk prospek mental seseorang dan pada masa yang sama membantu untuk mengembangkan kekuatan dan fleksibiliti.

Apabila anda menggabungkan senaman ini dengan persekitaran yang hangat - yang biasanya sekitar 95A °(35c°) – keadaan ini akan mengalakkan lebih banyak kalori boleh dibakar dalam jumlah yang agak singkat. Seperti mana yang telah diperkatakan, ia amat penting untuk kamu memahami keperluan member tumpuan kepada perkara lain yang akan membantu anda menurunkan berat badan, beberapa perkaralain termasuk la memastikan bahawa anda makan makanan yang sihat. Jangan sekali-kali cuba untuk berlapar. Badan anda akan dapat mengesan kekuranganjumlah kalori di dalam badan anda. Sebenarnya pergi ke mod kedekut.

Anda juga perlu memastikan senaman kardiovaskular yang dilakukan. Walaupun memang benar bahawa yoga panas akan menyebabkan kadar denyutan jantung anda yang lebih tinggi - ia tidak seperti berjalan kerap yang akan membolehkan jantung anda menjadi sihat disamping membakar banyak kalori yang berlebihan.

Jangan lupa bahawa andaperlu bekerja pada postur anda untuk mengekalkan imej badan anda selepas mengandung. Bikram yoga adalah satu cara yang luar biasa bukan sahaja memperbaiki postur anda dan imej badan, tetapi ia juga akan membantu anda mengurangkan jumlah kebimbangan dan tekanan kepada anda yang mungkin melanda di dalam hidup anda. Melahirkan bayi, pastinya satu pengalaman yang riang, juga boleh mewujudkan banyak kebimbangan dan tekanan. Anda perlu meluangkan masa untuk memberi tumpuan kepada kesihatan dan kesejahteraan anda sendiri.

Jika anda mempunyai sebarang soalan mengenai sama ada atau tidak anda cukup sihat untuk terlibat dengan mana-mana jenis aktiviti yoga, pastikan anda bercakap dengan doktor anda. Ia hanya mengambil masa seketika, tetapi ia membantu memastikan bahawa anda tidak melakukan apa-apa yang akan membahayakan anda.
berjalan. Ada juga sebahagian ibu-ibu yang baru menyedari bahawa menyusu bayi juga boleh membantu membakar sehingga 800 kalori setiap hari. Makan dengan baik, lakukan senaman, dan amalkan menyusu bayi anda. Semua perkara-perkara ini akan membantu anda mengurangkan berat badan  selepas bersalin.

5. Bersantai/Rehat

Akhirnya, ramai wanita mencuba untuk menghilangkan berat badan yang mereka perolehi semasa kehamilan mereka dalam satu hari. Sudah pasti diketahui bahawa seorang perempuan akan melihat apa yang dia lakukan sebelum kehamilannya bermula dari awal kehamilan dan selepas bersalin - ia begitu penting terhadap pandangan yang realistik tentang proses ini. Lagipun, ia mengambil masa kira-kira 9 bulan untuk mendapatkan berat badan yang dikaitkan dengan mengandung. Adakah ia masuk akal untuk menganggap bahawa berat badan boleh hilang dalam masa sembilan hari atau kurang? Sudah tentu tidak!

Cuba berehat dengan sepenuhnya dan melihat proses ini dalam masa sekurang-kurangnya dua bulan. Sebab mengapa anda perlu melihat perubahan ini dengan jangka masa panjang kerana sebahagian besarnya berpunca dari wanita yang cuba untuk menurunkan berat badan dengan cepat,setiap kali itu mereka mendapati diri mereka kecewa dan marah sebabtiada perubahan yang jelas pada mereka. Persoalannya bukan mereka tidak berjaya. Tetapi kemajuan yang tidak cukup pantas untuk memenuhi harapan yang tidak realistik yang telah mereka letakkan kepada diri mereka. Jangan lupa anda juga melakukan ini semasa menjaga bayi yang baru lahir.

Salah satu perkara yang paling mudah yang boleh anda lakukan adalah menetapkan beberapa matlamat yang sangat asas dan realistik untuk diri sendiri. Jika anda tidak membina matlamat, ia akan terlalu mudah hanyut dan ini menunjukan bahawa anda tidak benar-benar serius dalam membuat kemajuan dan akan berasa lebih cemas dan kecewa tentang keseluruhan proses mengurangkan berat badan selepas melahirkan anak. Ramai pakar perubatan menunjukkan bahawa kehilangan kira-kira 0.9kg setiap tujuh hari adalah munasabah untuk kebanyakan wanita.

Apabila anda melakukan pengiraan, dalam masa dua bulan anda akan kehilangan sebanyak 14.4kg. Walaupun mengurangan berat badan adalah sebanyak yang membuatkan anda tidak suka, tetapi ia menjadi satu aras  yang realistik. Jika anda dapat mengurangkan berat badan lebih daripada itu, syabas. Ini bermakna anda telah Berjaya kembali slim! Tetapi ingat jangan menjadikan ia sebagai satu tekanan.

Apa yang pasti ramai wanita tidak menyedari bahawa mereka boleh menjadi mangsa kepada sesuatu yang dinamakan makan emosi jika mereka terus berasa tertekan atau bimbang dalam proses mengurangkan berat badan. Tiada wanita mahu suka dirinya berada dalam keadaan tertekan dan cemas sehingga dia melakukan perkara yang akan mensabotaj usaha anda - makan makanan yang berlebihan.

Jadi setelah proses ini diterima, cuba berehat dan sedar bahawa ia akan mengambil masa untuk mengurangkan berat badan selepas bersalin.

800 kalori setiap hari. Makan dengan baik, lakukan senaman, dan amalkan menyusu bayi anda. Semua perkara-perkara ini akan membantu anda mengurangkan berat badan  selepas bersalin.
  

SHARE ON:

Hii, I'm a freelance gostwritter. Setup this blog hanya untuk perkongsian informasi, luahan perasaan dan bebelan kosong semata-mata. Boleh komen kat bawah ye for any feedback (",). Chill!

    Blogger Comment

0 comments:

Post a Comment